Funkcjonalne centrale telefoniczne VoIP PBX na oprogramowaniu Asterisk
W dobie postępu technicznego, stare i trudne w obsłudze oraz konfiguracji analogowe centrale telefoniczne powoli przechodzą do lamusa. Ustępują rozwiązaniu
VoIP PBX, czyli programowym centralom telefonicznym, opieranym zazwyczaj na darmowym rozwiązaniu Asterisk. Co takiego ma w sobie programowa centrala patrząc od strony administratora systemu telefonicznego? Przede wszystkim łatwość zarządzania konfiguracją poprzez funkcjonalny interfejs Web w przypadku doinstalowania do Asteriska odpowiedniego GUI. W tym momencie zbędne stają się specjalistyczne programy producentów analogowych central telefonicznych. Konfiguracja obdywa się w sposób o wiele łatwiejszy do zrozumienia. Jednak to nie interfejs świadczy o przydadtności Asteriska, ale funkcjonalności, których dostarcza nam technologia
VoIP PBX. Użytkownicy mogą wysyłać faksy bezpośrednio ze swojego komputera, z poziomu każdego programu który umożliwia drukowanie dokumentów (wysyłka realizowana jest poprzez specjalną wirtualną drukarkę). Faksy przychodzace kierowane są jako załącznik w wiadomości e-mail do danego użytkownika. Nie jest problemem stworzenie prawdziwego call center, dzięki odpowiednim przekierowaniom, routingowi połączeń, dial grupom itp. A co jeżeli chodzi o obniżenie kosztów połączeń? Żaden problem - możemy skonfigurować naszą centralę VoIP tak aby obsługiwała zewnętrznego operatora VoIP, zwykłą linię miejską, lub obu operatorów naraz - w zależności od tego, którym łączem chcemy kierować ruch w zależności od wybranego numeru.